Doorstroom studierichtingen zijn abstract theoretisch en ze bereiden de leerlingen voor op verder studeren in het hoger onderwijs.
Arbeidsmarkt studierichtingen zijn concreet en praktisch gericht en ze bereiden de leerlingen voor op een rechtstreekse intrede op de arbeidsmarkt.
Doorstroom en arbeidsmarkt studierichtingen (dubbele finaliteit) bereiden leerlingen zowel voor op het hoger onderwijs als op een rechtstreekse start op de arbeidsmarkt.
Op onze school wordt, zoals in de eerste graad, het leerplan ICT in alle richtingen geïntegreerd aangeboden.
Via projectdagen wordt de basis door een enthousiaste expert aangebracht, maar gebeurt het inoefenen van de ict-vaardigheden in alle andere vakken.
Je zal daarom in de lessentabellen geen apart uur informatica of ICT zien staan.
Biotechnologische STEM-wetenschappen (STEM - doorstroom)
Op 25 mei 2021 werd onze school op de hoogte gebracht van een naamswijziging van de richting Biotechnische wetenschappen naar Biotechnologische STEM-wetenschappen; een beslissing van de Vlaamse regering. Op dat moment was al ons infomateriaal reeds klaar. In het filmpje, dat hieronder te bekijken is, wordt dus nog gesproken van Biotechnische wetenschappen. De info met betrekking tot de lessentabel en de vakinhouden van de richting is echter nog volledig correct.
Typisch voor deze opleiding
- Je volgt een theoretisch-technische STEM-richting die je voorbereidt op hoger onderwijs.
- In deze richting bouw je wetenschappelijke inzichten en vaardigheden op vanuit de vakken biologie, chemie en fysica.
- Er is aandacht voor projectwerk waarbij je de kans krijgt om STEM-vaardigheden te ontwikkelen zoals onderzoeken, ontwerpen, problemen oplossen en modelleren.
- Je verwerkt de theoretische kennis experimenteel via onderzoeks- en labovaardigheden.
- Je krijgt wiskunde met diepgang aangeboden.
- Voor talen krijg je een brede basisvorming.
lessentabel | derde jaar | vierde jaar |
algemene vorming | ||
aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
geschiedenis | 1 | 1 |
godsdienst | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
specifieke vorming | ||
biotechnologische STEM-wetenschappen | 10 | 11 |
biologie | 2 | 2 |
chemie | 2 | 2 |
fysica | 3 | 2 |
biotechnologische STEM-wetenschappen | 3 | 5 |
wiskunde | 5 | 5 |
complementair gedeelte | ||
MEgA-projecten (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) |
2 | - |
STEAM-jaarproject (bouw een duurzame stad) |
- | 1 |
totaal | 32 | 32 |
* biotechnologische STEM-wetenschappen
Het vak biotechnologische STEM-wetenschappen omvat project- en labowerk gelinkt aan de vakken biologie, chemie en fysica. Er worden eveneens linken gelegd met wiskunde en aardrijkskunde. We focussen op het bereiken van STEM-vaardigheden. Doorheen het project- en labowerk scherpen de leerlingen ook hun ICT-vaardigheden aan.
Toekomst en mogelijkheden
Na de derde graad studeren deze leerlingen verder in het hoger onderwijs. Hieronder lees je een overzicht van studiedomeinen waarbinnen een logische vervolgrichting kan gekozen worden.
Academische bachelor in
- Biotechnologische en chemische wetenschappen
- Farmaceutische wetenschappen
- Industriële wetenschappen en technologie
- Wetenschappen (biochemie en biotechnologie, biologie, chemie)
- Biomedische wetenschappen
Professionele bachelor in
- Biotechniek
- Industriële wetenschappen en technologie (chemie)
- Gezondheidszorg
- Onderwijs
Maatschappij- en welzijnswetenschappen (Maatschappij en welzijn - doorstroom)
Typisch voor deze opleiding
- Je volgt een theoretisch sociale richting die je voorbereidt op hoger onderwijs.
- Je bestudeert de ontwikkelingsgebieden binnen elke levensfase. Je onderzoekt verschillende psychologische en sociologische theorieën.
- Je hebt interesse in de brede sociale sector.
- Je maakt kennis met de toepassingen van de filosofie in de maatschappij.
- Je kijkt met een kritische en open blik naar de wereld rondom jou.
lessentabel | derde jaar | vierde jaar |
algemene vorming | ||
aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
geschiedenis | 1 | 1 |
godsdienst | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
natuurwetenschappen (biologie, chemie, fysica) | 3 | 3 |
Nederlands | 4 | 4 |
wiskunde | 4 | 4 |
specifieke vorming | ||
inleiding filosofie | 2 | 2 |
sociologie / psychologie | 5 | 5 |
complementair gedeelte | ||
MEgA-projecten |
3 | - |
stART (culturele en artistieke vorming) | - | 3 |
totaal | 32 | 32 |
Toekomst en mogelijkheden
Na de derde graad studeren deze leerlingen verder in het hoger onderwijs. Hieronder lees je een overzicht van logische vervolgrichtingen.
Academische bachelor in
- Sociale gezondheidswetenschappen
- Psychologie
- Pedagogische wetenschappen
Professionele bachelor in
- Gezondheidszorg (biomedische laboratoriumtechnologie, verpleegkunde, vroedkunde, ergotherapie, logopedie en audiologie, medische beeldvorming, mondzorg, oogzorg, orthopedie, podologie, voedings- en dieetkunde ...)
- Pedagogie van het jonge kind
- Sport en bewegen
- Onderwijs
- Sociaal-agogisch werk (maatschappelijke veiligheid, orthopedagogie, sociaal werk, toegepaste psychologie …)
Biotechnieken (STEM - doorstroom en arbeidsmarkt)
Typisch voor deze opleiding
- Je volgt een theoretisch-praktische STEM-richting die je voorbereidt op een professionele bachelor of op een job zoals bijvoorbeeld labomedewerker.
- In deze studierichting krijg je een ruime basis chemie, biologie en fysica.
- In het labo ontwikkel je vaardigheden die je nodig hebt als toekomstige labomedewerker.
- Om je voor te bereiden op een job als operator in een bedrijf, krijg je heel wat productie- en procestechnieken aangeleerd.
- Je scherpt je STEM-vaardigheden aan door problemen te onderzoeken en op te lossen.
- Voor talen krijg je een brede basisvorming zodat je ook kan kiezen om door te stromen naar specifieke richtingen binnen hoger onderwijs.
lessentabel | derde jaar | vierde jaar |
algemene vorming | ||
aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
geschiedenis | 1 | 1 |
godsdienst | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
wiskunde | 3 | 3 |
specifieke vorming | ||
biotechnieken | 13 | 14 |
biologie | 3 | 2 |
chemie | 3 | 3 |
fysica | 2 | 3 |
labo- en productietechnieken | 3 | 3 |
productie- en procestechnieken | 2 | 3 |
complementair gedeelte | ||
MEgA-projecten (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) |
2 | - |
STEAM-jaarproject (bouw een duurzame stad) |
- | 1 |
totaal | 32 | 32 |
Toekomst en mogelijkheden
Na de derde graad kunnen leerlingen aan de slag in het werkveld als labotechnische medewerker, laboratoriumassistent, operator in de voedings-, chemische en farmaceutische industrie. Daarnaast kunnen ze ook verder studeren en behoren de professionele bachelors tot de mogelijke verderzetting van dit traject.
Professionele bachelor in
- Biotechniek
- Industriële wetenschappen en technologie (chemie)
- Gezondheidszorg
- Onderwijs
Maatschappij en welzijn (Maatschappij en welzijn - doorstroom en arbeidsmarkt)
Typisch voor deze opleiding
- Je volgt een theoretisch-praktische sociale richting die je voorbereidt op een professionele bachelor of op een job zoals bijvoorbeeld zorgkundige.
- Je bestudeert de anatomie en fysiologie van de mens. Je krijgt zicht op de algemene gezondheidsbevordering bij de verschillende leeftijdsfasen.
- Je verwerft een theoretische kennis met betrekking tot ontwikkelingspsychologie en pedagogisch handelen.
- Je verwerft vaardigheden in functie van zorg dragen voor jezelf en de anderen op het vlak van gezondheid, maaltijdzorg, interieur- en linnenzorg.
lessentabel | derde jaar | vierde jaar |
algemene vorming | ||
aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
geschiedenis | 1 | 1 |
godsdienst | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
natuurwetenschappen | 2 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
wiskunde | 3 | 3 |
specifieke vorming | ||
maatschappij en welzijn (incl. toegepaste fysiologie-anatomie) | 10 | 14 |
anatomie en fysiologie | 1 | 1 |
gezondheidsbevordering - gezondheid | 2 | 3 |
gezondheidsbevordering - indirecte zorg | 3 | 4 |
(ped)agogisch handelen in relatie tot de samenleving | 4 | 6 |
complementair gedeelte | ||
MEgA-projecten (maatschappelijke, economische en artistieke vorming) |
3 | - |
totaal | 32 | 32 |
Toekomst en mogelijkheden
Na de derde graad Gezondheidszorg behalen deze leerlingen de beroepskwalificatie verzorgende en zorgkundige. Na de derde graad kunnen ze ook verder studeren en behoren de professionele bachelors tot een mogelijke verderzetting van dit traject. Ook HBO5 of Se-n-se (huidige 7de specialisatiejaar) behoren tot de opties.
Professionele bachelor in
- Gezondheidszorg (verpleegkunde, vroedkunde, ergotherapie, logopedie en audiologie, medische beeldvorming, mondzorg, oogzorg, orthopedie, podologie, voedings- en dieetkunde ...) (met uitzondering van biomedische laboratoriumtechnologie)
- Pedagogie van het jonge kind
- Onderwijs
Haar- en schoonheidsverzorging (Maatschappij en welzijn - arbeidsmarkt)
![]() |
![]() |
Typisch voor deze opleiding
- Je leert basisvaardigheden uitvoeren in
- haarverzorging: haren wassen en verzorgen, haren vorm geven zowel bij dames als bij heren, verwerken van lang haar, tijdelijke en semi-permanente kleuringen, basistechnieken van het knippen, basishandelingen van barbiertechnieken.
- schoonheidsverzorging: hand- en nagelverzorging en massage, gelaatsverzorging, massage en make-up.
- Je leert sociale en communicatieve vaardigheden aan met mensen uit de persoonlijke omgeving en daarbuiten: in team samenwerken, onthalen, begeleiden en afscheid nemen.
- Je maakt kennis met trends en evoluties in de haar- en schoonheidsverzorging.
lessentabel | derde jaar | vierde jaar |
algemene vorming | ||
Engels | 2 | 1 |
Frans | 1 | 2 |
godsdienst | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
maatschappelijke vorming | 3 | 3 |
natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Nederlands | 3 | 3 |
wiskunde | 1 | 1 |
specifieke vorming | ||
haar- en schoonheidsverzorging | 17 | 17 |
totaal | 32 | 32 |
Toekomst en mogelijkheden
Afgestudeerden kunnen na de derde graad
- op de arbeidsmarkt aan de slag in gevestigde kapsalons of schoonheidssalons
- doorstromen naar een specifieke Se-n-se opleiding (huidige 7de specialisatiejaar) of een algemene Se-n-se die voorbereidt op verder studeren in het hoger onderwijs
Restaurant en keuken (Voeding en horeca - arbeidsmarkt)
Typisch voor deze opleiding
- Je verkent het brede vakgebied, met aandacht voor teamgericht werkenen gezonde voeding.
- Je verwerft basisvaardigheden in de keuken bij het verwerken van grondstoffen, bereiden en presenteren van gerechten.
- Je verwerft basisvaardigheden in het restaurant bij het klaarmaken en serveren van dranken, opdienen van gerechten en communiceren met gasten.
- Zowel in de keuken als in het restaurant komen aspecten van economisch en duurzaam handelen aan bod.
- Je leert de basisprincipes van arbeids- en voedselveiligheid
lessentabel | derde jaar | vierde jaar |
algemene vorming | ||
Engels | 2 | 1 |
Frans | 1 | 2 |
godsdienst | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
maatschappelijke vorming | 3 | 3 |
natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Nederlands | 3 | 3 |
wiskunde | 1 | 1 |
specifieke vorming | ||
restaurant en keuken | 17 | 17 |
totaal | 32 | 32 |
Toekomst en mogelijkheden
Afgestudeerden kunnen na de derde graad
- op de arbeidsmarkt aan de slag als uitvoerend kok in de grootkeuken van instellingen, bedrijven, vakantie- en seminariecentra, zefbedieningsrestaurants en in cateringkeukens
- doorstromen naar een specifieke Se-n-se opleiding (huidige 7de specialisatiejaar) of een algemene Se-n-se die voorbereidt op verder studeren in het hoger onderwijs
Zorg en welzijn (Maatschappij en welzijn - arbeidsmarkt)
Typisch voor deze opleiding
- Je leert sociale en communicatieve vaardigheden ontwikkelen.
- Je verwerft inzichten in de ontwikkeling en het pedagogisch handelen van jongeren en volwassenen.
- Je verwerft vaardigheden in functie van zorg dragen voor jezelf en de anderen op het vlak van gezondheid, maaltijdzorg, interieur- en linnenzorg.
lessentabel | derde jaar | vierde jaar |
algemene vorming | ||
Engels | 1 | 1 |
Frans | 1 | 1 |
godsdienst | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
maatschappelijke vorming | 3 | 3 |
natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Nederlands | 3 | 3 |
wiskunde | 1 | 1 |
specifieke vorming | ||
zorg en welzijn | 17 | 17 |
complementair gedeelte | ||
beeld | 1 | - |
muziek | - | 1 |
totaal | 32 | 32 |
Toekomst en mogelijkheden
Afgestudeerden kunnen na de derde graad
- op de arbeidsmarkt aan de slag als woonassistent
- doorstromen naar HBO5 verpleegkunde, Se-n-se opleidingen (huidige 7de specialisatiejaren) of een algemene Se-n-se die voorbereidt op verder studeren in het hoger onderwijs